Huiswerk voor de 3e 

 

Bij de tweede keer heeft ieder een opzet gemaakt waarmee wellicht JOUW  leerlingen beter WILLEN en daardoor KUNNEN en GAAN presteren.

Het leerling-werk wordt dus DOOR DE LEERLING  verbeterd, uitgebreid etc.  en vooral de kwaliteit  van het product neemt toe. Het nadert minstens  ‘geen fouten meer in’  niveau.

Het is de bedoeling dat de HOEVEELHEID van JOUW werk (als docent) NIET toeneemt.. Je werkt immers al maximaal en meer dan maximaal kan niet..

Eigenlijk moeten alle traditionele docenttaken zoals uitleggen, controleren, feedback en dat soort JUIST feller, alerter en adequater en de rode draad van de opzet is dan ook dat die TAKEN wel uitgevoerd worden, maar liefst dat deze –door de docent geïnitieerd- OOK of JUIST door leerlingen of wellicht anderen gedaan worden… Dus (bijvoorbeeld)  NIET de docent kijkt na, neen de docent regelt dat het werk van de leerling nagekeken wordt door ..........

Er zijn bij bijeenkomst 1 enkele simpele voorbeelden gegeven (o.a. het spiekpapiertje maken, leerlingen proefwerkvragen laten maken, leerlingen het werk laten nakijken  en vele andere varianten)  voor bijeenkomst 2 heeft ieder een opzet gemaakt die aan de muur is gehangen en ieder van de groep heeft elkaars werk gelezen en beoordeeld. Voorbeelden dus genoeg…

Voor de 3e bijeenkomst maak je weer op een opzet (of je poetst de reeds gemaakte opzet mooier)  en PRINT deze uit op één A 4  in de categorie-uitwerkingsklasse GRANDIOOS en  GENIAAL… Een docent die dit ziet zal er zo mee weglopen en hoe het te doen wordt in gewoon, doch uitermate duidelijk Nederlands uitgelegd: Er staat  hoe deze aanpak de leerlingen allemaal flink enthousiasmeert allen te gaan voor minstens een 9,5  niveau  werk.

Geef in de be-/omschrijving aan welke klas en dat soort gegevens en realiseer je  dat je dus de docent taken REDUCEERT!!! En niet stiekem de docent NOODZAKELIJK maken de gehele lestijd. Moderne media technieken kunnen worden ingezet en allerlei zenuwen door ‘spieken’ of niet weten wat er gevraagd wordt worden vermeden! En in ieder werk zitten stadia van kwaliteitsverbetering....

Opdat ieder van jullie ook van elkaars werk nog kan genieten en er mee kan werken  stuur je VOOR of heel kort na  de 3e bijeenkomst  de uitgewerkte (en wellicht iets opgepoetste) opzet OOK per email naar RONALD@TANTE.NL

 

Er wordt dan één document van gemaakt en het is hier (enkele dagen later) te lezen op deze site.  Zet er wel of geen naam bij, aan jou de keus.

 

Maak het zo dat het vooral HANDIG en LEUK inzetbaar is en realiseer je dat deze groep dan VOOR en MET  ELKAAR een concrete opzet maakte om in de eigen klas de leerlingen een puntje meer te laten scoren……

 

DANK DANK  daarvoor

Ronald Maaskant