|
Waar
te beginnen ..nou bij het begin bijvoorbeeld.
|
Vorig
jaar maakte ik met Daf en de Eriba caravan uit 1969 de zuidelijke Nederlanden
onveilig. het was me al eerder opgevallen dat het luchtgat bij de gasfles
wat ingedeukt was, maar dat weet ik aan breuk van het gat
|
|
|
Dat ik
uiteindelijk ernstiger was dan ik zelf dacht mag uit het volgende verslag
blijken.
|
Op
deze vakantie kwam ik tot de ontdekking dat er stukjes van de onderste
rail miste. En daar ik gezworen had na dafke geen restauratie meer te
doen(maar dat is weer een ander verhaal), besloot ik er een trip naar
"de dealer"van te maken
|
|
|
Deze
kwam op het vorstelijke bedrag van 1500 euro met mogelijkheden tot uitloop
voor het vervangen van de metalen delen. |
Tevens
liet ie doorschemeren dat wat hem betrof de caravan t niet waard was..
pijnlijk getroffen ging ik weer op huis aan, en op de terugweg naar de
stalling even bij bevriende garagehouders langs. |
|
|
Toen
ik hen 't verhaal vertelde en we de caravan grondig geïnspecteerd hadden
met als eind conclusie dat het grootste deel van de vloer verrot was |
en
er vier delen van het buizenstelsel zo ver heen waren dat alleen ruim
wegslijpen en opnieuw maken het enige juiste was,kwamen de heren met het
volgende aanbod "kijk als jij t werk doet lassen we m wel weer"
dit was het begin van 3 maanden bijna elke zaterdag werken en materiaal
verzamelen voor de restauratie...
|
|
|
"Slopen
die hap!" werd het devies. |
Dus
volgde er drie weken van demonteren van het interieur, alle elektra
opschrijven en slopen van de vloer. Toen dit gebeurd was heb ik nog
geprobeerd om met een dremel stukjes weg te halen, (want volgens de
reclame gaat dat zo makkelijk).... niet dus gewoon lekker ouderwets de
haakse slijper er op los gelaten, dat ging al stukken beter. |
|
|
Bij
de ijzerboer de benodigde buis gehaald buigijzer met ronde kant in
bankschroef en ouderwets het juiste gewicht, passen en meten en vooral op
tijd stoppen op het ijzer loslaten. |
|
|
Die
stukken werden aan het bestaande frame gepast en toen ik klaar was duurde
het een paar weekjes voor de garagebaas tijd had om te lassen wat niet erg
was, tenslotte was t geen aangenomen werk. Ondertussen nadenken en
pasmaken van de vloer.
Omdat
ik geen mal had van hoe de vloer moest worden, die was immers zo verrot
dat hij in stukken uit elkaar viel gebruikte ik het enige redelijke deel
als mal zo dat ik nog enigzins een houvast had waar alle gaten en
rondingen moesten komen.ook Een plaat van 1,50 meter breed bleek niet te
bestaan, dit heb ik opgelost door het voorste deel van de bodem over de
lengte richting in twee delen te maken, dit spiegelde ik naar de andere
kant en zo was het voorste deel van de vloer klaar. Dat klinkt simpel,
maar ik kan je verzekeren dat op het moment dat het geheel nog iets naar
voren moet het niet eenvoudig het pasmaken toch wat fantasie vereist zo
dacht ik dat de bodem aan de deurzijde 1 cm breder was dan de muurkant
niet dus dat lijkt alleen zo.bij de benadering van dit soort problemen was
Ton een dankbaar raadgever Maar goed alle platen passend gemaakt en
geschilderd, zodat ze later weer goed beschermd zijn tegen weer en wind.
|
Toen
was het zover!! de stukken die al enige tijd klaarlagen werden gelast.
(met dank aan Frank!) Ik moest me inhouden om niet meteen de bodem vast te
schroeven, want eerst moest het frame goed behandeld worden..
|
|
|
Dit
betekende nog een dagje borstelen met komborstel en schilderen . Hiervoor
koos ik voor hammerite, voordeel hier van is dat de hamerslag er mooi
uitziet en je niet hoeft te kunnen schilderen. lekker dik tjetten geeft
ook een goed resultaat en afdoende bescherming. |
Hierna
volgde het aanbrengen van de vloer en kon de opbouw weer beginnen. Nadat
de vloer stevig vastgeschroefd was aan het frame reste mij het aanbrengen
van nieuwe stukken isolatie De oude vloerbedekking van oorsprong grijs
werd vervangen door een nieuw stuk vinyl. Hoewel ik graag weer stuk
ouderwets zeil had gebruikt bleek dat bijna niet mogelijk omdat dit zo
stug is dat ik dat niet door de deur zou krijgen. en de wand die bestaat
uit een soort autohemelvinyl weer vast te nieten aan de vloer. Toen kon
het intimmeren van het interieur weer beginnen. |
|
|
De
banken waren geen probleem, maar de kast en de keuken vergde nog wel het
een en ander aan passen en meten voor ik ze eindelijk kon vastschroeven,
waarna alles weer aangesloten diende te worden. Uiteindelijk de bekleding
van het hefdakje ook maar vernieuwd (de oorspronkelijke bekleding was
zwaar vervuild en gekrompen, en de onderbekleding volledig verpulverd) zo
eindig ik toch bovenin terwijl we eigenlijk alleen de bodem zouden doen, |
maar
goed beter nu dan later nog eens aan het werk te moeten.(overigens vind ik
dat ik ook nog even brigitte moet vermelden, zij heeft de vitrage en
gordijntjes fris gewassen)
|
|
|
Verder
op deze site staan de fotos die ik gemaakt heb tijdens de verbouwing veel
plezier met kijken en hoop dat zij die ook bezig zijn met
reparaties/restauratie hier moed uitputten
|
ik
moet zeggen dat ik het leuk vond om te doen ..... |
|
Ja en dan op
weg.... |