Het chassis
Samen één:
Het ijzeren
'chassis' is minimaal berekend wat betreft gewicht en maxilmaal wat betreft sterkte. Het
geschatte caravangewicht is slechts 350 kilo. De centrale lengtebalk is een vierkante koker balk van 50x50 en een dikte van 2 mm |
|
Er is lange tijd
gewikt en gewogen over de wielen. Deze wielen, met 4.00 x 8. band, wegen per stuk
een 2,5 kg. Ter vergelijking een gemiddeld 13 inch wiel weegt 15 kg |
|
De as is van het
Franse afkomst en weegt, na een simpele modificatie in totaal een 12 kg
|
|
Zwarte HAMMERITE als bescheming en omdat het netjes staat. | |
Een geremde aanhangwagen heeft bij een groter gewicht zeker de voorkeur. In dit geval is gekozen voor minimaal gewicht... | |
De koppelng aan de voorzijde wordt verhoogd aan de trekboom later gemonteerd. Het is grappig te constateren hoe veel verschil er is in gewicht tussen de trekhaakkoppelingen. Vooral oude gietijeren exemplaren zijn erg zwaar. | |
Deze foto (achterzijde onder) is in een veel later stadium gemaakt.De 'beplating' van de bovenzijde loopt rondom naadloos door. Achter onder is deze over de onderplaat een 10 cm heen gelaten en met kit vastgemaakt. Nu rust de caravan even op een latje, naderhand komt de smalle overlap netjes onder het ijzerendwars hoekprofiel (30x30) | |
Aan de voorzijde is ook een overlap van de beplating, nu even (om te drogen) onder een houten lat. Naderhand wordt hier nog een ijzeren dwarsconstructie aan vast gebout. Lassen zou de sterkte van de trekbalk aantasten. | |
De wielstand is iets bijgesteld. door het plaatselijk te verwarmen | |
De stand van de wielen .... | |
Linksonder
en onder |
|
Chassis klaar voor definitieve montage onder caravan. | |
Alles is wel
berekend... Vooral het minimale gewicht.... |
|
De trekhaak is op meerdere hoogten afstelbaar, i.v.m. het verschil in kogelhoofte van moderne auto's en oldtimers.... | |
Een gewoon caravanwiel weegt snel 15 kilo. Twee wielen + één reserve is dan 45 kilo.. | |
Dit wiel weegt een 2,5 kilo.. | |
Een iets andere as, want er zijn er veel in deze maten, nog onverbreed, weegt 12 kilo. | |
Links van de SIPLICITY: 2. kg Rechts |
|
Dat verrijdt gemakkelijker | |