chassis 05.jpg (9751 bytes)  Het chassis

Samen één: chassis naast caravan.jpg (13958 bytes)

chassis 01.jpg (16933 bytes) Het ijzeren 'chassis' is minimaal berekend wat betreft gewicht en maxilmaal wat betreft sterkte. Het geschatte caravangewicht is slechts 350 kilo.
De centrale  lengtebalk is een vierkante koker balk van  50x50  en een dikte van  2 mm
Er is lange tijd gewikt en gewogen over de wielen. Deze wielen, met  4.00 x 8. band, wegen per stuk een 2,5 kg.
Ter vergelijking een gemiddeld 13 inch  wiel weegt 15 kg
chassis 02.jpg (13708 bytes)
chassis 03.jpg (16409 bytes) De as is van het Franse afkomst en weegt, na een simpele modificatie in totaal  een 12 kg

 

Zwarte HAMMERITE als bescheming en omdat het netjes staat. chassis 06.jpg (13117 bytes)
Mvc-053s.jpg (14379 bytes) Een geremde aanhangwagen heeft bij een groter gewicht zeker de voorkeur. In dit geval is gekozen voor minimaal gewicht...
De koppelng aan de voorzijde wordt verhoogd aan de trekboom later gemonteerd. Het is grappig te constateren hoe veel verschil er is in gewicht tussen de trekhaakkoppelingen. Vooral oude gietijeren exemplaren zijn erg zwaar. Mvc-054s.jpg (13821 bytes)
Mvc-003s.jpg (16626 bytes)
Deze foto (achterzijde onder)  is in een veel later stadium gemaakt.De 'beplating' van de bovenzijde loopt rondom naadloos door. Achter onder is deze over de onderplaat een 10 cm heen gelaten en met kit vastgemaakt. Nu rust de caravan even op een latje, naderhand komt de smalle overlap netjes onder het ijzerendwars hoekprofiel (30x30) Mvc-153s.jpg (11497 bytes)
Mvc-149s.jpg (15952 bytes)
Aan de voorzijde is ook een overlap van de beplating, nu even (om te drogen) onder een houten lat. Naderhand wordt hier nog een ijzeren dwarsconstructie aan vast gebout. Lassen zou de sterkte van de trekbalk aantasten. Mvc-161s.jpg (10938 bytes)
iets gemodificeerd cahssis 02.jpg (12826 bytes) De wielstand is iets bijgesteld. door het plaatselijk te verwarmen
chassis op caravan.jpg (14858 bytes) iets gemodificeerd chassis.jpg (14270 bytes)
De stand van de wielen .... chssis op caravan modificatie as.jpg (16598 bytes)
afpassen passing chassis.jpg (13285 bytes)

Linksonder en onder
De wielkasten zijn van binnen met polyester bekleed .

wielkast 3.jpg (12727 bytes)

wielkast 2.jpg (10035 bytes)
afpassen passing chassis 2.jpg (13510 bytes)
Chassis klaar voor definitieve montage onder caravan.

Mvc-172s.jpg (14739 bytes)

Alles is wel berekend...
Vooral het minimale gewicht....

Mvc-184s berekening.jpg (11427 bytes)

Mvc-181s.jpg (11059 bytes)

De trekhaak is op meerdere hoogten afstelbaar, i.v.m. het verschil in kogelhoofte van moderne auto's   en oldtimers....
anderecaravanwielen01.jpg (13379 bytes) Een gewoon caravanwiel weegt snel 15 kilo. Twee wielen + één reserve is dan 45 kilo..
gebruikte wielen.jpg (13288 bytes) Dit wiel weegt een 2,5 kilo..
Een iets andere as, want er zijn er veel in deze maten, nog onverbreed, weegt 12 kilo.

Mvc-179s.jpg (11898 bytes)

koppelingsklauw01.jpg (12166 bytes) Links
van de SIPLICITY: 2. kg

Rechts
een traditionele oudere die 8 kg weegt

Dat verrijdt gemakkelijker

Mvc-218f.jpg (13753 bytes)