Naar de Tante beleggings pagina Naar de Tante beleggingspagina F11  groter beeld
Dank aan Tante@Agneta.nl

 

Aanhangsels: de Simplicity 250 

In het lichtgrijze verleden van de Trabantkrant ben ik ooit begonnen aan een serie artikelen over aanhangers en caravans vie getrokken konden worden door een Trabant onder de kop aanhangsels. Helaas moest ik deze reeks na een aantal afleveringen stoppen bij gebrek aan onderwerpen of beter gezegd aanhangers. Gelukkig  is het internet is een bijna onuitputtelijke bron van informatie en daar kwam ik in een van de nieuwsgroepen waar ik op geabonneerd ben een link tegen naar een geweldige site: http://www.tante.nhttp://l/zzhugo.  Op deze site vond ik een goed uitgedacht en gebouwd mini caravannetje dat geheel aan de eisen als geschikte caravan voor achter de Trabant voldoet.  Het wagentje is smal, licht en laag. Inmiddels heb ik de mogelijkheid gehad het wagentje te bezichtigen en er een proefrit mee te maken. Een zeer prettige ervaring  

Het ontstaan van de simplicity.
 De simpilcity  is ontstaan uit een soort weddenschap/uitdaging van de beide bouwers om een bruikbare caravan te bouwen met zowel zit-, slaap-  als keukenruimte met een maximaal leeggewicht van 250kg. Een van de bouwers, en gebruiker, van de caravan is namelijk bezitter ven een fraaie Austin A35 en wilde dat de caravan getrokken zou kunnen worden door deze auto. Deze Austin is qua maat en motorvermogen aardig met een Trabant te vergelijken dus iedere kilo die kon worden bespaard was meegenomen.  Met dit pakketje aan eisen zijn de heren aan de slag gegaan.

 De constructie.
 Als je heel licht en toch stevig wilt bouwen vraagt dit om een goed doordacht ontwerp.  De vloer en de wanden bestaan, van binnen naar buiten,  uit 4mm Triplex, frame en 1mm polyesterplaat. Het frame is omwille van de stevigheid gezaagd uit een volle plaat hout met daarin waar mogelijk gaten gezaagd om gewicht te sparen. Deze gaten zijn opgevuld met schuim als isolatie.  Na verlijmen ontstaat zo een zeer massieve lichte constructie. De voorkant, dak en achterzijde worden gevormd door balken die vastgeschroefd zitten in de zijwanden. Aan de binnenzijde zit er weer een laag 4 mm triplex tegenaan en aan de buitenkant is get geheel weer afgewerkt met een laagje 1mm polyesterplaat. De ruimte tussen de balken is opgevuld met een glaswoldeken. Alleen ter hoogte van de ramen en bij het vouwdak is er een verstevigingsraam van verschillende lagen verlijmd triplex aangebracht ter versteviging. Het onderstel bestaat uit een centrale balk van 50x50 mm met achter de as een verstevigingsraampje van 30x 30 mm hoeklijn. Omdat foto’s meer zeggen dan vele woorden zijn er op de bovengenoemde website veel detailfoto’s te zien van de gehele constructie

 De inrichting
 Ook hier is weer alles in het werk gesteld om zo licht mogelijk te bouwen en om een behoorlijke leefruimte. Voor in de caravan is het slaapgedeelte Om leefruimte te besparen is het bed dwars voorin gemonteerd. Onder het bed zijn vakken waar rolkisten inpassen die voor de nodige opslag zorgen. Om voldoende slaapruimte te krijgen zit er een luik met een tent aan het voeteneinde van het bed. Achterin  is een klein aanrecht met wasbak gemonteerd onder een schuifraam. Ter vergroting van de stahoogte is er bij de keuken een vouwdak gemonteerd. Ik kon er, met mijn 1,90 meter, met gebogen hoofd net staan. Erg handig met aankleden.

 Rijden
 Toen was het moment van de waarheid aangebroken. De proefrit. Als de simplicity achter de auto hangt valt meteen de geringe breedte op. Het uitzicht door de zijspiegels is meer dan voldoende. De meegebrachte caravan deurspiegels kunnen gelukkig in de kofferbak blijven. Ook is er een goed uitzicht via caravanramen en de achteruitkijkspiegel van de auto naar dat wat er achter de combinatie gebeurd. Bij de eerste meters valt al meteen de stabiele en lichte loop van de caravan achter de auto op. Je voelt alleen aan de, iets soepel wordende, achter-veren(een beetje kogeldruk) dat er iets achter je hangt. Rijden en overschakelen kan gewoon, zonder rekening te houden met de caravan, gedaan worden  De grote test was een heuveltje (7%) die vanuit bijna stilstand moet worden genomen. De 26PK Trabant die mij door Mel van Ommen Kloeke is geleend had er weinig moeite mee om met ruim 70km/u boven te komen een prestatie die mij eerder alleen met een bagagewagen achter de Trabant is gelukt. Kortom qua rijeigenschappen kan ik niet anders dan positief zijn… 

Conclusie 
Over deze zelfbouw  simplicity kan ik niet anders dan zeer positief zijn. Hoewel deze caravan  niet in de handel te koop is  vond ik het toch meer dan nuttig om deze caravan aan u voor te stellen. Misschien  zijn er onder onze leden ook wel mensen die nu door dit verhaal op het spoor gezet iets te gaan zelfbouwen . Maar zien wat er gaat gebeuren in de toekomst. Tot slot van dit artikel wil ik de twee bouwers van de caravan Ronald Maaskant en Hugo Blankenbijl hartelijk danken voor alle informatie die zij mij verstrekt hebben en uiteraard voor beschikbaar stellen van  de Simplicity 250 voor deze test  

 Michael Staats

 Met dank aan en toestemming overgenomen van :
              Trabant Club Nederland
   Adres: Gruppendelerweg 26
             8071 WN Nunspeet

    tel.:    036-5368305

    Email: m.staats@wxs.nl
    Internetadres: www.trabantclubnederland.nl

Weer naar de Simplicity site